Klimatyzacja w biurze – do czego zobowiązany jest pracodawca?

Coraz większymi krokami zbliżamy się do sezonu letniego, a co za tym idzie także do wysokich temperatur na zewnątrz i w pomieszczeniach. Mimo że pracodawca nie ma obowiązku montowania klimatyzacji w pomieszczeniach biurowych, to duża część przedsiębiorców decyduje się na taki krok. Pozwala im to zapewnić swoim pracownikom optymalne warunki pracy prowadzące do zwiększenia ich efektywności.

klimatyzacja w biurze

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) zobowiązuje pracodawców do zapewnienia odpowiednich warunków dla swoich pracowników w biurze. Co oznacza to w praktyce?

Temperatura w pomieszczeniach biurowych nie powinna być niższa niż 18°C.

Rozporządzenie wskazuje, że w pomieszczeniach gdzie wykonywana jest praca, temperatura nie może być niższa niż 14°C, chyba że względy technologiczne nie pozwalają na to. Ustawodawca podwyższa tę granicę w zależności od rodzaju pracy i ilości wysiłku fizycznego, jakiej wymaga. Temperatura w pomieszczeniach biurowych nie powinna być niższa niż 18°C. Pamiętaj jednak, że dla pracowników wykonujących pracę siedzącą zazwyczaj jest to zbyt niska temperatura. Badania pokazują, że najlepsze samopoczucie pracowników, a co za tym idzie – efektywność wykonywanej pracy, osiągane jest przy temperaturze w przedziale 20-24°C.

Rozporządzenie nie stawia górnej granicy temperatury dla większości pracowników. Zmienia się to, jeżeli w danym pomieszczeniu pracują młodociani pracownicy – nie mogą oni pracować w temperaturach wyższych niż 30°C.

Klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów.

Montując klimatyzację w pomieszczeniu biurowym, pamiętaj o umieszczeniu jej tak, żeby nie powodowała uczucia przeciągu i nie nawiewała zimnego powietrza bezpośrednio na miejsca, w których ludzie przebywają przez dłuższy czas, np. biurka czy kanapy.

Jednostki typu split najlepiej jest zamontować przy suficie, ponieważ wtedy zimny strumień powietrza mieszka się z ciepłym, zgromadzonym na wysokości i dopiero opada w dół. 

Dobrze jest również umieścić ją nad drzwiami do danego pomieszczenia, ponieważ wtedy nawiewanie chłodnego powietrza będzie najefektywniejsze. Zwróć także uwagę na to, aby naprzeciwko klimatyzatora, w odległości kilku metrów nie znajdowały się żadne przeszkody. Pamiętaj, że koniecznym jest także zapewnienie swobodnego dostępu dla prac serwisowych.

Złe rozmieszczenie klimatyzacji może powodować wiele negatywnych konsekwencji dla zdrowia pracowników. Mogą to być infekcje, ogólne zmarznięcie, a także popularnie zwane „zawianie”, czyli przykurcz mięśni karku, szyi czy ramienia.

Pracodawca zobowiązany jest do zabezpieczenia przed wilgocią.

Wilgotność powietrza jest czynnikiem, który wpływa na komfort i efektywność pracy Twoich pracowników. Mikroklimat w biurze wpływa także na zdrowie pracowników. Zarówno zbyt niska, jak i za wysoka wilgotność może mieć złe skutki dla pracowników. Optymalna wilgotność dla pomieszczeń w biurze powinna wynosić między 40-60%.

Pamiętaj, aby nie była zbyt niska, ponieważ wzrasta wtedy ryzyko infekcji dróg oddechowych, a także astmy i alergii. Pracownicy mogą odczuć suchość skóry, elektryzowanie się włosów i ubrań, a także wzmożone pragnienie, co może mieć zły wpływ na ich samopoczucie. Z kolei zbyt wysoka wilgotność powietrza powoduje zwiększone ryzyko przeziębienia, a także rozwój grzybów i pleśni, które powodują alergie

Pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia konserwacji urządzeń i instalacji klimatycznych.

Pracodawca musi regularnie konserwować urządzenia i instalacje klimatyczne w celu niedopuszczenia do awarii, ale także do doprowadzenia do pomieszczeń pracy oczyszczonego z pyłów i szkodliwych substancji powietrza z klimatyzacji. Zanieczyszczenia powietrza mają negatywny wpływ na zdrowie Twoich pracowników, powodując wiele chorób układu oddechowego i krwionośnego, w tym in infekcje bakteryjne lub grzybicze, przeziębienia czy nasilenie objawów astmy.

klimatyzacja wygoda

Nie zapomnij zatem o czyszczeniu filtrów w Twoim klimatyzatorze, ponieważ namnażają się tam kolonie bakterii i wirusów. Oprócz najpopularniejszych filtrów zatrzymujących cząstki mechaniczne warto zamontować w biurowym klimatyzatorze także filtry usuwające bakterie, wirusy czy alergeny. Pamiętaj, że klimatyzacja powinna być czyszczona co najmniej 2 razy do roku: przed sezonem letnim, kiedy będzie intensywniej używana i po nim, żeby pozbyć się grzyba i innych brudów, a także zdezynfekować urządzenie. Przynajmniej raz w roku zlecaj profesjonalnej firmie czyszczenie całego systemu klimatyzacji

Mimo że montaż klimatyzacji nie jest obowiązkiem pracodawcy, zdecydowanie ułatwia on zapewnienie odpowiednich warunków pracy, które zwiększą bezpieczeństwo, efektywność i komfort pracowników. Jeżeli nie wiesz jeszcze, czy w Twojej firmie sprawdzi się klimatyzator, skontaktuj się z naszymi pracownikami, wypełniając formularz poniżej. Mamy bogate doświadczenie w realizacji inwestycji przemysłowych i odpowiemy na wszystkie nurtujące Cię pytania.